خوراکیایی که باید در تابستون بیشتر بخوریم

۱. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی جدا از اینکه داشتن سطح بالایی از آنتی اکسیدان و ویتامین ث، شامل مواد فیتو شیمیایی مفیدی مثل لیکوپن هم هست. این خواص در کاهش تعدادی از مریضیای طولانی به ویژه شکلای مختلف سرطان بسیار مؤثره.

۲. کدو سبز

فیبر پکتین (pectin) موجود در کدو سبز در پایین آوردن سطح کلسترول خون و هم حفظ و ارتقای سلامتی قلب بسیار مفیده.

۳. هندوانه

این میوه با دارا بودن مقدار زیادی آب و املاح دقیقا همون چیزیه که در تابستون بهش نیاز دارین. مقدار بالای آب موجود در هندوانه شما رو خنک نگه می داره و آب بدن تون رو تأمین می کنه. آب موجود در هندوانه می تونه بر احساس سیری و جلوگیری از پرخوری مؤثر باشه. هندوانه شامل لیکوپنه. لیکوپن می تونه از پوست در مقابل آسیبای حاصل از تابش نور خورشید محافظت کنه.

۴. پرتقال

خوردن پرتقال در فصل تابستون به دلیل میزان بالای پتاسیم موجود در اون پیشنهاد می شه، چون با افزایش سطح تعریق بدن از میزان پتاسیم موجود در بدن کم کرده می شه که همین از عوامل گرفتگی عضلات در بدنه. پرتقال می تونه به شما تازگی و سرحالی ببخشد و از گرفتگی عضلات جلوگیری کنه. ۸۰٪ پرتقال رو آب تشکیل می ده. پس میشه با مصرف پرتقال، بدن رو در گرمای تابستون از خطر کم آبی نجات داد.

۵. ماست

ماست انتخاب خوبی واسه تابستانه. ماست با دارا بودن مقدار زیادی پروتئین می تونه تا حدی گرسنگی تون رو برطرف کنه و مانع مصرف بین وعدهای پرنمک و پرکالری شه. بهترین شکلای مختلف اون، ماستای کم چرب با پروتئین بالا هستن. مصرف ماستای پروبیوتیک (مثل ماست کفیر) می تونه باکتریای مفید دستگاه گوارشی تون رو زیاد کنه و به کارکرد بهتر اون کمک کنه.

۶. کرفس و رازیانه

زمانی که در حال گشت وگذار و تفریح هستین، هیچ چیزی آزاردهنده تر از نفخ معده نیس. کرفس و رازیانه مُدِر هستن؛ مصرف اونا بدون ایجاد کم آبی در بدن تون، آب اضافی رو از بدن خارج می کنه. ترکیبات موجود در این سبزیجات کلیه رو تحریک و با خروج مایعات اضافی بدن، از نفخ معده هم جلوگیری می کنه.

۷. طالبی

طالبی هم مثل هندوانه مُدِره و مصرف اون واسه خانوما که در مقایسه با آقایان تغییرات هورمونی بیشتری رو در بدن خود تجربه می کنن، پیشنهاد می شه.

۸. تمشک

تمشک منبع خوبی واسه تأمین فیبر و ویتامین ثه. از آنجایی که قیمت این میوه تابستانه در دیگر فصول سال گران می شه، تابستون فصل مناسبی واسه خوردن تمشکه. هر فنجون تمشک شامل ۸ گرم فیبره.

۹. سیب، انجیر و گلابی

این میوه ها فیبر بالایی دارن. مواد مغذی موجود در سیب و گلابی واسه پوست خیلی مفیدند. حتما این میوه ها رو قبل از مصرف خوب بشورید چون ممکنه فضولات حشرات روی پوست اونا باقی مونده باشه. دو عدد انجیر خشک متوسط بیشتر از ۱٫۵ گرم فیبر داره.

۱۰. زردآلو، هلو و شلیل

شلیل خشک یا تازه منبع خوبی واسه تأمین فیبر مورد نیاز بدنه. شلیل و زردآلو پر از ویتامین آ و آنتی اکسیدان «بتاکاروتن» هستن. هلو پر از ویتامین ثه.

۱۱. چای سبز

اگه واسه تأمین آب بدن تون به دنبال نوشیدنی ِ جذاب تر از آب هستین، چای سبز گزینه ای عالی واسه تون هستش. زمانی که هوای بیرون خیلی گرمه، چای سبز بهترین راه واسه تأمین آب مورد نیاز بدنه. تحقیقات نشون می ده که مصرف چای سبز در جنگ با سرطان، مریضیای قلبی، کاهش کلسترول خون، افزایش سرعت سوخت وساز بدن و جلوگیری از نابودی عقل مؤثره. اگه در هوای گرم نوشیدن یک فنجون چای سبز از نوع گرمش واسه تون دلچسب نیس، می تونین در اون چند تکه یخ بندازین. سرد شدن این نوشیدنی خواص اونو تحت اثر قرار نمی ده.

۱۲. شکلای مختلف سالاد با سبزیجات دارای برگ سبز تیره

سبزیجات پخته شده رو آزاد کنین و به مصرف سبزیجات تازه روی بیارین. اسفناج و کلم پیچ در تابستون به کمک تون بین تا پوست تون رو سالم نگه دارین. کاروتنوئید موجود در پرتقال و سبزیجات دارای برگ سبز تیره در بدن آدم به ویتامین A تبدیل می شه و از پوست در مقابل آسیبای خورشید محافظت می کنه. این سبزیجات حساسیت پوست تون رو در مقابل پرتوهای فرابنفش خورشید کم می کنه و از پوسته پوسته شدن و خشکی پوست جلوگیری می کنه و هم مقاومت پوست رو در مقابل پرتوهای مضر افزایش می ده. از مواد غذایی با کاروتنوئید بالا مثل هویج، طالبی، هندوانه، گوجه فرنگی، گریپ فروت، ماهی آزاد، شیر، تخم مرغ و فلفل قرمز واسه تهیه ی سالادها و بقیه غذاهای سالم بیشتر استفاده کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری نوآوری در کسب و کار رو در توضیح وظایف کارمندان تون بذارین؟

۱۳. خونواده میوه های بِری مثل توت فرنگی و زغال اخته

خونواده

این میوه ها پر از فلاونوئیدها هستن. فلاونوئیدها در خیلی از میوه ها و سبزیجات پیدا می شه و نقش مهمی در جنگ با شکلای مختلف مریضیا داره. فلاونوئیدها می تونن جریان خون رو به طرف پوست افزایش داده و حساسیت اونو به نور کم کنن و ظاهر، ساختار و بافت بهتری واسه پوست بسازن. در تابستون و با افزایش ساعات روشنایی هوا اهمیت مواد غذایی تقویت کننده ی پوست بیشتر احساس می شه. از جایی که میوه های خونواده بِری پر از فلاونوئیدها هستن، می تونن روند نابودی شناختی (فرد گرفتار به نابودی شناختی در دچار شدن به فراموشی و جنون بسیار مستعده) رو هم به تأخیر بندازن. دیگر خوراکیای پر از فلاونوئید که واسه بهبود کارکرد پوست مناسب ان: موز، مرکبات، کلم بروکلی، گردو، پسته، بادام زمینی، شید و آویشن.

۱۴. آووکادو

آووکادو منبع خوبی از چربیای اشباع نشده. این میوه می تونه در جنگ با مریضیا نقش مهمی داشته باشه و شایسته حضور پررنگ تری در رژیم غذایی خونواده هاست.

۱۵. ماهی آزاد

رژیم غذایی مدیترانه ای پر از غذاهاییه که واسه سلامتی افراد مورد نیازه. این رژیم غذایی در کاهش مریضیای قلبی که مهم ترین دلیل مرگ در خانوم هاست، مؤثره. ماهی آزاد منبع خوبی واسه تأمین پروتئین و چربی امگا-۳ه.

غذاهایی که در تابستون نباید بخوریم

۱. مصرف زیاد ادویه جات

مصرف بیشتر از اندازه ادویه جات واسه بدن خوب نیس و می تونه موجب سوء هاضمه شه. ادویه جات دمای بدن رو بالا می برن و سرعت سوخت وساز رو افزایش میدن. پس مصرف زیاد ادویه جات در این فصل پیشنهاد نمی شه.

۲. چای و قهوه

مصرف این نوشیدنیا می تونه دمای بدن رو بالا ببره، در حالی که در تابستون باید بدن تون رو خنک نگه دارین. این نوشیدنیا می تونن باعث کم آبی بدن شن و صورت تون رو به رنگ سرخ در بیارن.

۳. سسا

معمولا سالاد با سس خوشمزه تر می شه. ولی مصرف زیاد سس در تابستون می تونه مشکلاتی رو واسه سلامتی به وجود بیاره. پیشنهاد می شه از سسا که جزو خوراکیای پرکالری و شامل مقدار بالایی از نمک هستن همیشه دوری کنین. سسا باعث احساس نفخ و سستی می شن.

۴. غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده و هله هوله می تونن باعث چاقی تون بشن و روی صورت تون جوش و جوش بسازن. در تابستون، بدن زمان بیشتری واسه گوارش این نوع غذاها نیاز داره. پس به جای مصرف مقدار زیادی ساندویچ، پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده، بیشتر از میوه های تازه و آبمیوهای طبیعی استفاده کنین.

۵. غذاهای بدون سبزیجات

نبودن سبزیجات در غذاها باعث می شه تا غذا گرمای بیشتری در بدن تولید کنه و زمان بیشتری واسه هضم نیاز داشته باشه که این در تابستون نامطلوبه. این موضوع باعث می شه فرد بیشتر عرق کنه و مشکلات گوارشی بیشتری رو تجربه کنه. به جای مصرف غذاهای چرب و پر از گوشت، بهتره مقدار بیشتری سبزیجات در رژیم غذایی تون بذارین.

۶. مغزها

بهتره در تابستون تا حد امکان از مصرف آجیل و شکلای مختلف مغزها پرهیز کنین. این مواد غذایی زمان زیادی واسه هضم نیاز دارن و در بدن گرمای زیادی تولید می کنن. مصرف مغزها و آجیل در زمستون ضروریه. ولی در تابستون بهتره به جای اونا از میوه ها استفاده کنین.

ولی خوردن یک مشت مغز بادام، بادام هندی و بادام زمینی به عنوانمیان وعده در زمستون پیشنهاد می شه چون این باور هست که خوراکیای مثل این با وجود شکلای مختلف چربیای اشباع نشده در خود، باعث پایین اومدن سطح کلسترول بد خون (LDL) می شن.

منبع : womansday india

 


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید