می دونستین دراپ باکس هزینه بسیار کمی واسه پرداخته؛ بااین حال ارزش اون به ۱۰ میلیارد دلار رسیده؟ ولی اونا چه کارایی انجام دادن که موجب شده کسب و کارشون تا این حد موفق باشه؟ اونا هکای رشد (growth hack) زیادی رو اجرا کردن. ولی هک رشد چیه؟

به جای استفاده از سنتی واسه «خریدن» هر کدوم از مشتریان جدید، میشه با استفاده از هکای رشد با روشای مختلف، مشتریان جدیدی به دست آورد که به طور دائمی بر تعداد اونا اضافه بشه. یعنی هزینه به دست آوردن هر مشتری جدید تقریبا نزدیک صفر هستش. تنها کاری که باید انجام بدین پرداخت هزینه های مربوط به اجرای هکای رشده و بعد این هکای رشد با هزینه ای کم یا حتی بدون هیچ هزینه اضافی موجب رشد کار و کاسبی شما می شن. در این مقاله توضیح میدیم که دراپ باکس چیه و واسه رشد و پیشرفت خود از چه هکای رشدی استفاده کرده.

مثلا، یکی از هکای رشد انگیزه دادن به بعضی از کاربران فعلی واسه برگشت به دیگرونه. این انگیزه می تونه به شکل ارائه شکلای مختلف تبلیغاتی رایگان به اونا یا یک ماه استفاده ی رایگان از خدمات شرکت باشه. مثال دیگر، استفاده از badge (نشون) یا دکمهایی در وبسایته که در کدنویسی سایت جاگذاری شدن. این نشونا و دکمها به سایت شرکت لینک میدن و مثل عمل میکنن. درادامه بعضی از هکای رشد دراپ باکس رو توضیح میدیم.

عامل رشد پایدار و دائمی دراپ باکس چیه و این شرکت از چه روشایی استفاده کرده؟ اینجا بعضی از تکنیکایی رو توضیح میدیم که دراپ باکس با محصول خود ترکیب کرده و موجب رشد این شرکت محبوب ارائه دهنده ی فضای ذخیره سازی ابری در اثر دهن به دهن (word of mouth) شده.

۱. تمرکز بر ثبت نام کاربران در صفحه اصلی سایت

بازدیدکنندگانی که وارد سایت دراپ باکس می شن، با طرح ساده ی اون روبرو می شن که زمینه رو واسه معرفی محصول دراپ باکس جفت و جور می کنه. ویدئوی ۲ دقیقه ای بالای صفحه اصلی که در اون توضیحاتی درمورد محصول دراپ باکس داده می شه، چیزیه که دراپ باکس از همون اول در سایت خود داشته.

صفحه اصلی سایت در گذشته:

حالا:

تعداد گزینه ها در صفحه اصلی محدوده. روشنه که دراپ باکس از کسائی که به سایت مراجعه می کنن، چه می خواد: از اونا می خواد که در سایت ثبت نام کنن. این همون کاریه که خیلی از کار و کاسبیای خصوصی پیش از راه اندازی خود به شکل عمومی انجام میدن:

  1. گذاشتن ویدئویی در صفحه اصلی که محصول اصلی رو نمایش می ده؛
  2. سبک سنگین کردن میزان علاقه کاربران به کار و کاسبی خود، ازطریق مشاهده ی اینکه چه تعدادی از کاربران واسه ثبت نام در سایت خواسته دعوت نامه میدن.

شاید تصور کنین گذاشتن تازه ترین مطلب مطبوعاتی، ویژگی یا محصول در صفحه اصلی سایت به اعتبار شما خواهد اضافه کرد و درنهایت میزان تبدیل (conversion) رو زیاد می کنه. با اینکه بعضی از این روش ها می تونه مؤثر باشه، ولی با این وجود موجب ایجاد صفحه اصلی بسیار شلوغ و پریشون ای می شه. هر زمان فکر کردین باید موارد بیشتری رو به صفحه اصلی سایت خود اضافه کنین، به یاد بیارین که دراپ باکس یک شبه ۷۰ هزار کاربر رو فقط با تولید یک ویدئوی نمایشی از محصول دلخواه واسه مخاطبان سایت دیگ به دست آورد.

هیچوقت به کاربر نگید به چه فکر کنه، یک محصول فوق العاده خود نشون دهنده ویژگیا و امتیازای خوده و احتیاجی به متقاعدکردن و توضیح دادن از طرف شما نیس.

۲. مراحل آسون ثبت نام

مراحل ثبت نام فقط شامل چند مرحله و کاربر می تونه برروی دسکتاپ خود مراحل ثبت نام رو بکنه، بدون اینکه به مرورگر وب احتیاجی داشته باشه.

وقتی کاربری ثبت نام می کنه (چه ازطریق وب و چه ازطریق برنامه دسکتاپ) و دراپ باکس رو برروی رایانه ی خود نصب می کنه، دراپ باکس واسه شروع، یک پوشه ی تصاویر و یک فایل متنی «شروع کار» (Getting Started) رو واسه کمک به کاربر قرار می ده.

این به کاربر جدید دراپ باکس کمک می کنه تا کمی با محصول و بعضی از کارکردهای اون آشنا شه.

۳. برگشت دادن دوستان

به گفته هوستون (Houston)، برگشتا میزان ثبت نامای دراپ باکس رو تا ۶۰٪ افزایش داده. دراپ باکس این کار رو واسه کاربران خود بسیار ساده کرده و کاربران خیلی راحت می تونن درمورد محصول دراپ باکس به بقیه آگاهی رسانی کنن و حتی واسه این کار به اونا انگیزه و تشویق کننده هم داده می شه. مثلا وقتی فردی که از دراپ باکس استفاده می کنه و فرد دیگری رو برگشت می ده، هر دو نفر ۵۰۰ مگابایت فضای اضافه دریافت می کنن.

دراپ باکس برگشت دادن بقیه رو بسیار آسون کرده:

ازطریق ایمیل:

یا ازطریق لینک:

برگشت دوستان درمقایسه با ، اعتماد بیشتری رو در کاربران ایجاد می کنه. ضمنا فرد برگشت دهنده انگیزه واسه تبلیغ درمورد دراپ باکس داره و این کار رو واسه به دست آوردن فضای اضافه انجام می ده. فرد برگشت شده هم انگیزه ای واسه ثبت نام داره، چون اگه از طرف فرد دیگری برگشت داده شه (به جای اونکه ازطریق فرایندهای عادی در سایت ثبت نام کنه) فضای بیشتری دریافت می کنه. در کل هزینه اجرای این روش واسه دراپ باکس، یک گیگابایت فضاه که بسیار کمتر از هزینه لازم واسه در گوگله.

۴. استفاده از رسانه های اجتماعی

همه ما در صفحه اول سایت مغازها عبارتایی رو مثل «ما رو در فیس بوک لایک کنین» یا «ما رو در توییتر دنبال کنین» دیده ایم. استفاده از این روش بسیار عادی شده و مردم ناخودآگاه این عبارات رو در سایت مشاهده می کنن. بعضی از شرکتا هم تشویق کنندهایی رو واسه کاربرانی که اونا رو لایک می کنن، ارائه میدن. به طور مثال امتیازهای ویژه ای رو فقط به طرفداران فیس بوک خود ارائه میدن.

ولی دراپ باکس از روشی استفاده کرده که کمی متفاوته. درازای دنبال کردن در توییتر یا اتصال حساب کاربری فیس بوک یا توییتر، دراپ باکس ۱۲۵ مگابایت فضای اضافه به کاربر می ده:

درزمان نوشتن این مقاله، دراپ باکس کمی بیشتر از ۴٫۷ میلیون دنبال کننده ی توییتر داشت. البته تموم این دنبال کنندها رو نمیشه به استفاده از این هک نسبت داره، ولی بدون شک این کار به سعی اونا واسه افزایش تعداد دنبال کنندها خللی ایجاد نکرده.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دتاکس واتر، طرز تهیه و فواید اون واسه سلامت بدن "

دراپ باکس به کاربران انگیزه می ده که در فیس بوک و توییتر به اونا وصل شن و این کار پلت فرم دیگری واسه گسترش محصول دراپ باکس به کاربر می ده.

۵. سادگیِ به اشتراک گذاری

دراپ باکس به اشتراک گذاشتن فایلا رو بسیار ساده کرده. هم فرستنده و هم دریافت کننده باید کار کمی بکنن. مثلا واسه به اشتراک گذاشتن گالری عکس تون با مردم، تنها کاری که باید انجام بدین، کپی کردن یک لینکه:

با ارسال عکسای میزبانی شده برروی فضای سایت دراپ باکس به بقیه، دراپ باکس به شکل رایگان محصول خود رو درمعرض دید کاربران پنهون ی بیشتری قرار می ده. وقتی افرادی که در دراپ باکس ثبت نام نکرده ان، گالری عکس رو می بینن، این پیام کوتاه رو در پایین اون مشاهده می کنن:

«Zach Bulygo این گالری عکس رو خیلی راحت و با گذاشتن فایلا در درون یک پوشه ساختهه. با دراپ باکس گالری عکس عمومی خودتون رو بسازین».

حتی در این تبلیغ هم دراپ باکس درمورد امتیاز اصلی خود، یعنی سادگی، صحبت می کنه.

به اشتراک گذاری پوشها

وقتی کاربری می خواد پوشه ای رو با دوستی در دراپ باکس به اشتراک بزاره، هرکسی که ثبت نام نکرده مجبور هستش در دراپ باکس ثبت نام کنه. پس viral coefficient (تعداد کاربران جدیدی که هر کاربر موجود ایجاد می کنه) بسیار قوی واسه دراپ باکس ایجاد می شه.

به اشتراک گذاری لینک فایلا

شمام زمانی رو به یاد میارید که همه فایلای موردنیازتان با استفاده از سایتایی مثل مگاآپلود، رپیدشِر، هات فایل و سایتای دیگر، میزبانی فایل دانلود می کردن؟ معمولا این سایتا پر از بودن. «حسابای پرمیوم» با سرعت دانلود بیشتر و بدون زمان انتظار واسه دانلود و تاکتیکای کسب درآمد زیاد دیگری که کاربر رو از هدف اصلی خود یعنی دانلود فایل بدون نیاز به گذروندن مراحل زیاد، دور می کرد.

ولی دراپ باکس این مشکل رو حل کرده. اگه کاربری بخواد فایلی رو به اشتراک بزاره، می تونه از کارکرد «دریافت لینک» (Get Link) استفاده کنه که هم در دسکتاپ و هم در وب موجوده. کاربرانی که می خوان فایل رو دانلود کنن، تصویری مثل تصویر زیر رو مشاهده می کنن:

اینجا هیچ خبری از ، ثبت نام اجباری و انتظارکشیدن واسه نمایش لینک دانلود نیس و فقط صفحه ای تمیز با تمرکز بر یک چیز مشاهده می شه: فایل دلخواه.

حالا صفحه بالا رو با صفحه دانلودی در سایت مگاآپلود مقایسه کنین:

این صفحه بر و بیرون بردن بازدیدکننده از صفحه واسه پرداخت مبلغی به مگا آپلود تمرکز داره. اگه کاربر نخواد این کار رو بکنه، ناچاره دست کم ۳۵ ثانیه واسه دانلود رایگان فایل انتظار بکشه.

درسی که اینجا یاد می گیریم اینه که وقتی محصول خودتون رو ایجاد می کنین، پرداختن به ویژگیای آزاردهنده ی اجناس رقبا اهمیت خیلی زیادی داره. شما باید برروی ضعفا و ویژگیای آزاردهنده ی رقبای خود سرمایه گذاری کنین.

۶. رقابت Dropquest

Dropquest رقابتیه که به وسیله دراپ باکس برگزار می شه و موجب می شه کاربران درحل پازلا و مسابقهای جستجوی مختلفی شرکت کنن. کسائی که در این رقابت شرکت کرده و مراحل اونو تکمیل می کنن و در بین ۱۷۶ نفر اول قرار می گیرن، فضای رایگان و یا خدمات رایگان دریافت می کنن. اعلامیه ی موجود در وبلاگ اونا تعداد زیادی لایک و توییت واسه اونا به دنبال داشته. رقابت Dropquest در دنیای فناوری، زیادی واسه دراپ باکس کرده.

برگزاری رقابتا روش هایی عالی واسه شرکت هاست که ازطریق اون می تونن، درمورد برند خود سروصدا بسازن و کاری کنن کاربران نسبت به محصول اونا مشتاق تر شن. اگه تابه حال این کار رو انجام نداده اید شاید بهتر باشه برگزاری رقابتی سرگرم کننده رو واسه کاربران خود امتحان کنین که در اون کاربران هم درعوض، مقدار بیشتری از محصول شما رو دریافت می کنن. با این کار در آخر روابط عمومی بیشتری واسه محصول خود دارین.

۷. دردسترس بودن برروی دستگاه ها و پلت فرمای زیاد

به دلیل وجود محصول دراپ باکس، دردسترس بودن برروی پلت فرمای زیاد واسه این شرکت اهمیت زیادی داره. مردم نیاز دارن که به اجناس این شرکت در هر زمان و هر مکانی که هستن، دسترسی داشته باشن. به گفته «درو هوستون» (Drew Houston)، از بنیانگذاران و مدیرعامل دراپ باکس، دردسترس بودن در همه جا واسه دراپ باکس اهمیت زیادی داره.

محاسبه می شه که درسراسر دنیا، ۲۰ میلیون کاربر اوبونتو (لینوکس) هست. دراپ باکس به محض راه اندازی برنامه خود به شکل عمومی، برنامه لینوکس خود رو هم منتشر کرد. در اون زمان میلیونا کاربر لینوکس هیچ سرویسی واسه ذخیره سازی ابری رایگان نداشتن. با اضافه کردن پشتیبانی از لینوکس و ادامه روند ارائه خدمات برروی بیشترین پلت فرمای ممکن، دراپ باکس تا به امروز ایجاد حساب دراپ باکس رو واسه هر کسی که می خواد اینجور حسابی داشته باشه، آسون کرده.

محاسبه می شه که ۲٪ از کاربران دراپ باکس منحصرا از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنن. یعنی با درنظرگرفتن ۵۰ میلیون کاربر دراپ باکس، یک میلیون کاربر دراپ باکس لینوکس هست. این یک میلیون نفر افرادی هستن که می تونن ازطریق به اشتراک گذاشتن گالریای عکس، برگشت دادن دوستان، اضافه کردن اونا برروی رسانه های اجتماعی و هکای رشد دیگری که دراپ باکس استفاده کرده، محصول دراپ باکس رو گسترش کنن.

دراپ باکس جدا از اینکه لینوکس، به پشتیبانی از بلک بری هم ادامه داده، درحالی که سهم بلک بری از بازار درحال کاهشه. دراپ باکس حتی از سیستم عاملایی مثل سیمبیان هم که کمترین محبوبیت رو درمیان کاربران دارن، پشتیبانی می کنه.

پشتیبانی برروی چندین پلت فرم فقط واسه محصول دراپ باکس مهم نیس و این کار می تونه فرصتی واسه رشد هم درنظرگرفته شه. یک کاربر سیمبیان می تونه محصول دراپ باکس رو به یک کاربر مک معرفی کنه و این کاربر مک هم ممکنه اونو به ۱۰۰ نفر دیگر معرفی کنه.

منبع : blog.kissmetrics

 


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید