همه ما در طول زندگی مون، حتما دچار اسهال شده ایم که علائم شایعی مثل مدفوع آبکی، دل پیچه و نفخ شکم داره. اسهال بیشتر راهیه که بدن با مشکلات دستگاه گوارشی برخورد می کنه. اسهال زیاد بیشتر از ۲ هفته طول می کشه و می تونه علل مختلفی داشته باشه که اینجا به اونا اشاره می کنیم:

  • عفونت ویروسی؛
  • عفونت باکتریایی؛
  • مسمومیت غذایی؛
  • آنتی بیوتیکی که اخیرا استفاده شده باشه؛
  • آب آلوده به عامل عفونی.

اسهال عفونی در کودکان شایع تره و معمولا عامل ویروسی داره. اسهال مسافرتی هم شایعه، به ویژه زمانی که مسافری به مناطق پیشرفت نیافته با آبای آلوده میره. باکتریا هم بیشتر در غذاهایی که به شکل درست نگهداری نمی شن یا در غذاهای پخته شده، دلیل شایع مسمومیت غذاییه.

۱. هیدراته نگه داشتن بدن

زمانی که اسهال میشید، هیدراتاسیون یکی از مهم ترین روش هاست. کم شدن آب بدن در اثر اسهال می تونه در خردسالان و افراد سن بالا کشنده باشه. نوزادانی که دچار اسهال شدن، باید به خوردن شیر مادر یا شیر خشک ادامه. واسه درمان اسهال کودکان، محلولای هیدراسیونی که میشه بدون نسخه از داروخونه تهیه کرد، مثل شربت Pedialyte می تونه به بهتر شدن وضعیت کمک کنه. مقدار کمی از محلولای هیدراسیونی باید به طور تکراری مصرف شه. این فرمولا می تونه در تهیه ی آب نباتا هم استفاده کرده شه.

تحقیقات نشون دادن که واسه بزرگسالان دارای علائم کم اسهال، نوشیدنیای ورزشی و محلولای هیدراسیون (که بدون نسخه هم میشه تهیه کرد) به یک اندازه مؤثره. شیر، نوشابه و دیگر نوشیدنیای گازدار یا کافئین دار نباید مصرف شه چون علائم و وضعیت مریض رو بدتر می کنه.

۲. پروبیوتیکا

پروبیوتیکا منابع «باکتریای خوب» هستن که در رودها فعالیت می کنن تا شرایط سالمی رو واسه رودها و دستگاه گوارش بسازن. اونا میکروارگانیسمای زنده ای هستن که در بعضی از غذاها وجود دارن، مثل:

  • پنیر کهنه ی نرم؛
  • آب چغندر؛
  • شکلات تلخ؛
  • زیتون سبز؛
  • کفیر؛
  • خیارشور؛
  • نون خمیر ترش؛
  • ماست.

پروبیوتیکا به شکل پودر و قرص هم عرضه می شن.

وجود باکتریای خوبی که در دستگاه گوارش شما زندگی می کنن، واسه کارکرد طبیعی دستگاه گوارش ضروریه. این باکتریا نقش مهمی در حفاظت از روده در برابر عفونتا بازی می کنن. زمانی که سیستم گوارشی شما به وسیله آنتی بیوتیکا تغییر کرده یا به وسیله باکتریای ناسالم و ویروسا تحت اثر قرار بگیره، شما دچار اسهال میشید. پروبیوتیکا می تونن با برگردونی تعادل باکتریا در روده، به درمان شما کمک کنن.

ساکارومیسس بولاردی، پروبیوتیک مخمره؛ این ماده باکتری نیس اما مثل باکتریا عمل می کنه. ساکارومیسس بولاردی می تونه در بهبود اسهال به دلیل آنتی بیوتیکا مؤثر باشه. می تونه در درمان اسهال مسافرتی هم کمک کنه. تحقیقات نشون می ده ساکارومیسس بولاردی به روده در مقابله با عوامل مریضی زای ناخواسته و جذب مواد مغذی به طور درست کمک می کنه. از آنجایی که این ماده مخمره، کسائی که سیستم ایمنی ضعیفی دارن، باید در استفاده از اون بیشتر احتیاط کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   در فصل تابستون چه بخوریم و چه نخوریم؟ 

البته اشاره این نکته ضروریه که در موارد اسهال زیاد، دریافت مراقبتای پزشکی مناسب بسیار مهمه. قبل از استفاده از پروبیوتیکا واسه درمان اسهال، اول با دکتر خود حتما مشورت کنین.

۳. داروهای بدون نسخه

  • بیسموت ساب سالیسیلات (پپتو بیسمول و Kaopectate)؛
  • لوپرامید (Imodium).

این داروها فقط می تونن باعث کاهش علائم دردناک اسهال شن نه این که دلیل اصلی رو درمان کنن. کسائی که گرفتار به اسهال طولانی هستن، نباید بدون مشورت و نظر دکتر این داروها رو مصرف کنن. منظور از اسهال طولانی، اسهالیه که بیشتر از ۱۴ روز طول بکشه. این نوع اسهال می تونه علل مختلفی داشته باشه.

اگه کودک شما دچار اسهال شد، باید بیشتر احتیاط کنین. کم شدن آب بدن به دلیل اسهال می تونه خطر زیادی به همراه داشته باشه و کودکان به سرعت بهش گرفتار می شن. کم آبی شدید بدن می تونه زندگی آدم رو تهدید کنه. داروهای بدون نسخه ای که اینجا معرفی کردیم، واسه درمان اسهال کودکان پیشنهاد نمی شه، پس بهتره در این موارد با دکتر خود مشورت کنین. کودکان زیر ۳ ماه رو که دچار اسهال شدن، باید فورا پیش دکتر برد.

اگه اسهال شما خونی باشه، و بیشتر از ۷ روز علائمی مثل تب، دل پیچه ی شدید یا اسهالی که روزبه روز بدتر می شه، داشته باشین باید حتما تحت درمان قرار بگیرین.

۴. غذاهایی که باید بخورین

شاید گفتن اینکه هنگام دچار شدن به اسهال غذا بخورین، کمی عجیب به نظر برسه ولی خوردن بعضی غذاهای خاص می تونه به کاهش علائم اسهال کمک کنه و باعث می شه در اثر نخوردن غذا حال تون بدتر نشه. غذاهایی که فیبر کمتری دارن، می تونن به سفت تر کردن مدفوع کمک کنن:

  • موز؛
  • برنج سفید؛
  • پوره ی سیب؛
  • نون تست.

غذاهای دیگری که معمولا در زمان اسهال مفیده عبارتند از:

  • بلغور جو دوسر؛
  • سیب زمینی آب پز یا پخته شده (بدون پوست)؛
  • مرغ بدون پوست؛
  • سوپ مرغ.

۵. غذاهایی که در زمان دچار شدن به اسهال نباید خورد

غذاهای سرخ شده و چرب واسه کسائی که دچار اسهال شدن، مضره. نباید غذاهایی رو که فیبر زیاد دارن استفاده کنین، مثل سبوس و میوه ها و سبزیجاتی که باعث افزایش نفخ می شن. اینجا غذاهایی رو معرفی می کنیم که باید در مواقع دچار شدن به اسهال از خوردن اونا پرهیز کرد:

  • شیرین کنندهای مصنوعی (که در آدامس، نوشابهای رژیمی و مواد جانشین شکر هست)؛
  • لوبیا؛
  • شکلای مختلف توتا؛
  • کلم بروکلی؛
  • کلم؛
  • گل کلم؛
  • نخود؛
  • قهوه؛
  • ذرت؛
  • بستنی؛
  • شیر؛
  • نخودفرنگی؛
  • فلفل؛
  • چای؛
  • آلو؛
  • سبزیجات با برگای سبز (مثل کاهو).



دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید