سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) چندین دارو رو واسه درمان افسردگی تأیید کرده. اگه به افسردگی دچار هستین ولی قصد استفاده از این داروها رو ندارین، انتخابای دیگری هم جلو شمان. بعضی افراد به گیاهان دارویی و درمانای طبیعی پناه می برن تا از علائم این مریضی خلاص شن. خیلی از این درمانا قرن هاست به عنوان درمان ثانویه یا درمان خونگی استفاده می شن. خیلی از گیاهان دارویی به عنوان بهبود دهندهای خُلق شناخته شدن. افرادی که همیشه احساس ناراحتی و ناامیدی می کنن می تونن از این دارو استفاده کنن. تحقیقاتی واسه اثبات اثرات گیاهان دارویی در درمان افسردگی انجام شدن. این مقاله رو بخونین تا با درمان افسردگی با داروهای گیاهی آشنا شید.

 

۱. مخمر سَنت جون

گیاه مخمر سنت جون در اروپا، غرب آسیا و شمال آفریقا پیدا می شه. این گیاه در ایران با نامای علف چای یا گل راعی شناخته می شه. اروپاییا معمولا از این گیاه واسه درمان افسردگی استفاده می کنن. بدیش اینه FDA هنوز این دارو رو واسه درمان افسردگی تأیید نکرده.

استفاده از مخمر سنت جون باعث افزایش سرتونین در بدن می شه. سرتونین ماده ایه که در مغز ترشح می شه. این ماده باعث خوشحالی شما می شه. افراد گرفتار به افسردگی سرتونین کمی دارن. چندین داروی ضدافسردگی هم هستن که همین کارکرد رو دارن.

طبق یافته های مؤسسه ملی سلامت (NIH) مخمر سنت جون به شکلای مختلف کم افسردگی کمک می کنه. ولی اثرات اون هنوز به شکل قطعی تأیید نشده ان. در سال ۲۰۰۸، محققان ۲۸ آزمایش رو روی اثر مخمر سنت جون بررسی کردن. اونا مخمر سنت جون رو با داروهای شیمیایی مؤثر در درمان افسردگی کم مقایسه کردن و به این نتیجه رسیدن مخمر سنت جون همون اثر رو با مشکلات جانبی کمتر داره. از طرف دیگر، مرکز ملی داروهای تکمیلی و جانشین در NIH دو تحقیق جداگونه انجام داد که این گیاه هیچ تأثیری روی درمان افسردگی نداشت.

باید توجه داشته باشین که مخمر سنت جون با خیلی از داروا موافقت نداره. به ویژه داروایی که خون رو رقیق می کنن، ضدبارداری هستن یا واسه شیمی درمانی استفاده می شن. پس قبل از استفاده از این دارو حتما با دکتر خود مشورت کنین.

۲. اسیدای چرب امگا ۳

اسیدای چرب امگا ۳ یه جور از چربی سالم هستن که در شکلای مختلف ماهی مثل سالمون، قزل آلا و ساردین وجود دارن. اونا رو میشه به شکل دارو هم پیدا کرد. این اسیدهای چرب معمولا با نام کپسول روغن ماهی فروخته می شن. محققان کلینیک مِیو (Mayo) به این نتیجه رسیدن افرادی که مواد مغزی موجود در روغن ماهی رو در بدن خود ندارن، بیشتر در خطر دچار شدن به افسردگی هستن. پس بهتره هر دو نوع اسید چرب، DHA و EPA رو در بدن خود افزایش بدین.

خوردن کپسولای روغن ماهی یکی از راه های افزایش اسیدای چرب امگا ۳ در بدنه. ولی جدا از اینکه اون می تونین ماهی رو هم در رژیم غذایی خود بذارین. اگه در هفته ۳ بار ماهی بخورین، دیگر احتیاجی به خوردن کپسولای روغن ماهی ندارین.

به خاطر داشته باشین که بعضی ماهیا مقدار زیادی سرب دارن. ماهیایی مثل شمشیرماهی، تاج ماهی، شاه ماهی ماکارل و کوسه شامل این گروه هستن. از خوردن این ماهیا بیخیال شین. به جای اون به سراغ تن ماهی، سالمون، قزل آلای آب آزاد، و ساردین برید که سرب کمتری دارن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   درمان خارش پوست و علل اون

۳. زعفران

زعفران ادویه ایه که از بخش خشک گیاه کروکوس به دست میاد. این گل از خونواده آیریسه. تحقیقی منتشرشده در مجله درمانای جانشین به همین مسئله می پردازه. طبق این تحقیق استفاده از کُلاله زعفران (در انتهای برچه، بخش میله مثل گل) اثر مثبتی در درمان افسردگی کم تا متوسط داره.

خونواده

۴. داروی کمکی SAM-e

SAM-e مخفف اس-آدنوزیل متیونینه. این داروی کمکی طوری طراحی شده که مثل مواد شیمیایی شادی آفرین طبیعی بدن بکنه. طبق گزارش کلینیک میو، در آمریکا SAM-e یک مکمل غذاییه. FDA اونو به عنوان دارو قبول نمی کنه.

از این دارو نباید به همراه داروهای ضدافسردگی استفاده کنین. استفاده زیاد ممکنه موجب معده درد و یبوست شه.

۵. فولات

ممکنه ارتباطی بین اسید فولیک پایین و اثر داروهای دیگر ضدافسردگی وجود داشته باشه. تحقیقات نشون دادن که استفاده از ۵۰۰ میکروگرم اسید فولیک اثر داروهای ضدافسردگی رو افزایش می ده.

یکی از روشای افزایش فولات اینه که هر روز از غذاهای دارای فولات استفاده کنین. این غذاها شامل لوبیا، عدس، غلات صبحانه ی غنی شده، سبزیجات با برگای تیره، تخمه ی آفتابگرادان و آووکادو می شن.

۶. روی

«روی» هم یکی از مواد غذاییه که بر عملکردهای ذهنی مثل یادگیری و رفتار اثر داره. تحقیقی در مجله روان شناسی زیستی نشون می ده که کمبود روی در خون باعث افسردگی می شه.

مجله عصب شناسی تغذیه می گه استفاده ی روزانه از قرصای ۲۵ میلی گرمی روی واسه ۱۲ هفته می تونه علائم افسردگی رو کاهش بده. استفاه از قرص روی می تونه مقدار اسیدای چرب امگا ۳ موجود در بدن رو هم زیاد کنه.

داروهای گیاهی که اثر اونا روی افسردگی هنوز اثبات نشده

مغازه های مواد غذایی سالم ممکنه مکملای غذایی و داروهای گیاهی رو واسه بهبود افسردگی عرضه کنن. اما گزارشی منتشرشده در مجله پیشرفتای BJPsych می گه که اثر این داروها در درمان افسردگی هنوز اثبات نشده. این داروا شامل این موارد می شن:

  • زالزالک خارتیز (زالزالک)؛
  • شقایق کالیفرنیا؛
  • قدیمیدار؛
  • اسطوخدوس انگلیسی (اسطوخدوس)؛
  • بابونه ی آلمانی (بابونه)؛
  • فرنجمشک (بادرنجبویه)؛
  • پیچ ساعتی (ممپیپ، گل ساعتی بنفش)؛
  • کاوا؛
  • سنبل الطیب (والرین).

اگه می خواید از یکی از اینا یا بقیه گیاهان دارویی استفاده کنین، حتما اول با دکتر خود مشورت کنین. باید مطمئن شید که با داروهای دیگری که استفاده می کنین، تداخل ندارن.

باید بدونین که FDA هیچ نظارتی روی گیاهان دارویی یا مکملای غذایی نداره. پس ممکنه این مواد از کیفیت یا خلوص خوبی بهره مند نباشن. همیشه این مواد رو از محل مطمئنی تهیه کنین.

با اینکه بعضی از این مواد غذایی و گیاهان دارویی در درمان افسردگی مؤثر بودن، ولی در صورت دچار شدن به افسردگی شدید نباید از اونا به عنوان درمان قطعی استفاده کنین. افسردگی می تونه مشکلی خیلی جدی باشه. با دکتر خود همکاری کنین تا بتونین بهترین درمان مؤثر رو پیدا کنین.

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید