افسردگی الان به یک مریضی همه گیر تبدیل شده. افسردگی دلیل اصلی خودکشیه که هرساله جون ۱ میلیون نفر رو میگیره. به گفته مسئولان، آمار افسردگی در ایران هم سطح آمار جهانیه و بین ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم رو در بر میگیره و در صورتی که اقدامی واسه مقابله با اون انجام نشه، این آمار روز به روز افزایش پیدا می کنه. بخاطر این در این مقاله با درمان افسردگی به روش آدمای ساده آشنا میشید.

 

به گفته استیفن ایِلداری (Stephen Ildari)، نویسنده ی کتاب The Depression Cure، افسردگی خواب راحت، انرژی، تمرکز، حافظه و میل جنسی رو از آدم می دزدد و تجربه لذتای لازم زندگی رو از اون میگیره. افسردگی می تونه علاقه مردم به عشق ورزیدن، کار کردن، سرگرمی و حتی امید به زندگی رو از بین ببره. در صورتی که اقدامی واسه درمان افسردگی انجام نشه، این مریضی می تونه باعث آسیب دائمی به مغز شه.

افسردگی حساسیت مغز نسبت به درد رو اونقدر بالا می بره که بعضی از بیماران روانی ایلداری از اون به عنوان رنج، عذاب و شکنجه ی داخلی یاد کردن. ایلداری در یکی از سخنرانیای تِد می گه: «خیلیا به مرحله ای می رسن که مرگ رو به عنوان یک راه فرار نجات بخش می بینن.»

اما افسردگی یک مریضی طبیعی نیس. این مریضی بخشی از وجود آدم نیس که نتونه از اون پرهیز کنه. ایلداری باور داره که افسردگی، مثل خیلی از مریضیای دیگر، حاصل تمدنه. استرس زیاد و سبک زندگی صنعتی و مدرن امروزی که با تکامل ژنتیکی ما همخوانی نداره، دلایل این مریضی هستن.

ایلداری می گه افسردگی نتیجه جواب دهی دراز مدت به استرسه. این به گفته اون «واکنش فرار از استرس» از طرف مغز مثل جواب جنگ یا گریزه که واسه کمک به اجداد ما در مقابله با حیوانات درنده یا خطرات فیزیکی دیگر، تکامل پیدا کرده. واکنش گریزی نسبت به استرس، نیاز به چند ثانیه یا چند دقیقه (در موارد نادر تا چند ساعت) فعالیت فیزیکی بسیار شدید داره. ایلداری می گه:

مشکل مردم در دنیای مدرن اینه که واکنش به استرس، هفته ها، ماه ها و حتی چند سال ادامه پیدا میکنه و اینجور وضعیتی به شکل وحشتناکی مضره.

ایلداری تأکید می کنه که زندگی در شرایط استرس زای همیشگی -مثل خیلی از زندگیای امروزی- باعث کاهش انتقال دهندهای شیماییِ عصبی مثل دوپامین و سروتونین می شه که می تونه مشکلات خواب، آسیب به مغز، مشکل در کارکرد سیستم ایمنی و نا آرومی رو به دنبال داشته باشه.

مریضی، همین زندگی شهریه

دانشمندانی که روی مریضیای همه گیر مطالعه می کنن، لیستی بلندبالا از همه مریضیای مربوط به استرس -شامل دیابت، تصلب شریانا، آسم، حساسیتا، چاقی و سرطان– تهیه کردن و اونا رو «مریضیای حاصل از تمدن» می گن. این مریضیا در دنیای پیشرفته شایع هستن، ولی در جوامع بومی وجود ندارن.

در بررسی روی ۲۰۰۰ نفر افراد بومی قبیله ی کالولی در پاپوا، گینه ی نو تنها یک مورد جزئی افسردگی که نیاز به مراقبت داشت مشاهده شد. می پرسین به چه دلیل؟ به گفته ایلداری، چون سبک زندگی قبیله ی کالولی، بسیار مثل سبک زندگی اجداد شکارچی ماه که قبل از رواج کشاورزی دو میلیون سال رواج داشت.

ایلداری اضافه می کنه:

۹۹.۹ درصد از تاریخچه زندگی آدم به سبک شکارچی و قبیله ای گذشته. بیشتر فشارهای انتخاب طبیعی، که ژنامون رو شکل دادن، و خوب با اون شرایط و سبک زندگی موافق شدن.

طی حدود ۳ میلیون سال که نژاد آدم در کره ی زمین سپری کرده، آدم غارنشین از زمانی که استفاده از وسیله های سنگی رو شروع کرد تا زمان پیدایش کشاورزی در حدود ۱۲۰۰۰ سال پیش، تحت تغییرات همیشگی محیط زندگی بوده و در ۲۰۰ پارسال، از زمان انقلاب صنعتی، گونه آدم مجبور بوده با شرایطی که ایلداری «جهش اساسیِ شرایط محیطی» می نامد، کنار بیاد.

با وجود این که شرایط محیطی از ریشه تغییر کرده، ژنوم آدم حتما همونیه که ۲۰۰ سال پیش بوده. به گفته ایلداری «این فقط هشت نسله، که زمان کافی (واسه ایجاد موافقتای مهم ژنتیکی) نیس.»

اختلاف بزرگی بین ژنامون، بدن و مغزمون، و همینطور محیطی که در اون زندگی می کنیم هست. ما واسه یک جا نشستن، فضاهای بسته، تنهایی اجتماعی، فست فود، کم خوابی و روند دیوونه وار زندگی مدرن طراحی نشده ایم.»

درمان افسردگی

با وجود این که ایلداری مخالف درمان دارویی نیس، اما باور داره که حتی اگه همه داروهایی که در دنیا هست رو صرف مشکل افسردگی کنیم بازم تغییر زیادی به وجود نمیاد.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   در مصاحبه شغلی چه بگیم؟ 

در ۲۰ پارسال مصرف داروهای ضد افسردگی، ۳۰۰ درصد افزایش داشته. ولی افزایش میزان افسردگی، به همین جا ختم نشده.

ایلداری باور داره که راه حل، ایجاد یک تغییر اساسی در سبک زندگیه. اون می گه که نتیجه برنامه ۶ مرحله ای که واسه درمان افسردگی ارائه داده، بالاتر از حد تصور اون عمل کرده.

  1. ورزش؛
  2. اسیدهای چرب اُمگا ۳؛
  3. نور خورشید؛
  4. خواب سالم؛
  5. فعالیتایی که در فکر فرو رفتن رو متوقف می کنن؛
  6. رابطه اجتماعی.

اون در سخنرانی اش بر اهمیت ورزش و رابطه اجتماعی تأکید داشت، چون بهره مند شدن از این دو مورد واسه مردم در زندگی مدرن از همه سخت تره.

ورزش «طبیعی» نیس

ایلداری می گه ورزش اونقدر واسه درمان افسردگی مؤثره که اگه می شد این اثرات رو در یک قرص جمع کرد، گران ترین قرص دنیا می شد. مشکل اینجاست که عده ی بسیار خیلی از بزرگسالان اصلا فعالیت فیزیکی همیشگی ندارن؛ و همونجوریکه ایلداری می گه، نمیشه اونا رو مقصر دونست. با وجود ساعتای طولانی و خسته کننده که باید در محل کار بگذرونن، کارای خونه و وظایفی که در قبال خونواده دارن، چه انرژی و فرصتی واسه باشگاه رفتن می مونه؟

خونواده

راز کوچیک معلوم نشده ای که در مورد ورزش هست اینه که ورزش «طبیعی» نیس. ذهن ما واسه فعالیت فیزیکی «در خدمت اهداف مشخص» طراحی شده، نه واسه دویدن روی تردمیل.

شکارچیان قبیله ای روزانه چار ساعت یا بیشتر صرف فعالیت فیزیکی قدرتی می کنن؛ ولی اگه از اونا بپرسید میگن که اصلا ورزش نمی کنن. ایلداری می گه: «اونا ورزش نمی کنن. ورزش کردن واسه اونا کار احمقانه ایه. اونا زندگی می کنن.»

اون می گه: «اگه یک موش آزمایشگاهی رو روی یک تردمیل بذارین، خودشو روی پاهایش جمع می کنه و حرکت تردمیل همه پشم و پوست پشت اونو می کَند. وقتی شما به یک دستگاه ورزشی نگاه می کنین، بخشی از وجودتون فریاد می زنه: «سوارش نشو! این وسیله تو رو به هیچ جا نمی رساند!»

ایلداری پیشنهاد می کنه که اگه واسه چیدن میوه هاتون از درخت بالا نمی رین یا غذایی که می خواید بخورین رو خودتون شکار نمی کنین، به جای اون می تونین با یکی از دوستان تون پیاده روی کنین. به گفته اون، فقط نیم ساعت پیاده روی، سه بار در هفته، واسه درمان افسردگی از داروی عادی زُلُفت (Zoloft) مؤثرتره.

نقش ارتباطات اجتماعی در درمان افسردگی

یکی دیگر از عوامل مهم افسردگی امروزی، کمبود رابطه اجتماعی در خونوادهای سه نفری مدرنه. به گفته ایلداری «روبرو بودن با کسائی که دوست شون داریم، واکنش به استرس رو کم می کنه». مشکل اینجاس که ما زمانی که روبرو سپری می کردیم رو با زمانی که در مقابل صفحه گوشیای موبایل پشت سر می گذاریم جانشین کردیم.

اجداد شکارچی ما هر روز تموم وقت شون رو در کنار کسائی که دوست شون داشتن می گذراندند.

متأسفانه همه مریضیا، مثل مریضیای روانی باعث می شه فرد خودشو قرنطینه کنه، که این فقط وضع افسردگی رو بدتر می کنه.

ایلداری می گه: «در برابر انگیزه گوشه گیری و تنهایی مقاومت کنین. وقتی مریض هستین، بدن تون از شما می خواد از بقیه کنار بکشین و خودتون رو حبس کنین. اگه آنفولانزا گرفته باشین این کار منطقیه، ولی اگه افسردگی داشته باشین، بدترین کار ممکنه.»

بازگشت به طبیعت و زندگی قبیله ای

چیزی که ایلداری در سخنرانی اش نمی گه اینه که دنبال کردن راه درمانی که پیشنهاد می ده در زندگی مدرن چقدر سخته. مطمئنا همه ما از هوای تازه، نور خورشید، ورزش، رژیم غذایی بهتر، خواب راحت تر، کارای یکنواخت کم تر و رابطه بیشتر با عزیزان مون خوش مون میاد. ولی واسه همه این کارا وقت داریم؟

من این جا نشسته ام ، به صفحه کامپیوترم زُل زدم و این مطلب رو تایپ می کنم تا زندگی ام رو تأمین کنم و بیشتر شما شاید حتی فرصت ندارین این مقاله رو بخونین چون بیشتر از ۵۰ ساعت در هفته کار می کنین.

این در حالیه که اعضای قبایل شکارچی به طور میانگین، هفته ای ۱۷ ساعت کار می کنن. در دنیایی که ما زندگی می کنیم مطمئنا نمی تونیم شغل مون رو آزاد کنیم تا استرس زندگی مون رو کم کرده باشیم، چون مشکلات اقتصادی خودش باعث استرس بیشتری می شه.

به باور ی من، راه حل، کم کم قدم برداشتنه. اینکه به آرامی از وابستگی به زندگی شلوغ شهری، به طرف طبیعت، مهارتای ساده و زندگی جمعی خودپایا (self-sustaining communal living) قدم برداریم.



دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید