هیچ وقت واسه اینکه به رئیس تون نشون بدین شایسته گرفتن ترفیع هستین، دیر نیس. شاید چند سالی هست که در پُست ثابتی کار می کنین و فکر می کنین وقت اون رسیده تا پیشرفتی داشته باشین. شاید شرکت، قصدِ تغییر و تغییر پُستای شغلی رو داره و آخرش قراره شغلِ رویایی تون خالی شه. شاید هم، چند باری که اتفاقا به نظرتون کم نیامده، دیده اید بقیه از شما جلو زده و ترفیع گرفتن و این موضوع شما رو ناامید کرده.

به هر دلیلی که دل تون ترفیع می خواد باید مطمئن شید واسه قدم گذاشتن به جلو آماده هستین. یعنی باید اطمینان پیدا کنین رئیس تون شما رو واسه ترفیع مناسب می دونه، در این مقاله، راهکارهایی رو مرور می کنیم که به رئیس تون نشون میدن، شما شایسته ترفیع مقام هستین.

 

«اونقدر خوب باشین که نتونن شما رو ندیده بگیرن.»

– استیو مارتین

آنتونی گرین والد (Anthony Greenwald) از دانشگاه واشنگتن بیشتر از هرکی دیگری، درباره سوگیریا مطالعه کرده و نتایج تحقیقات اون می تونه واسه ترفیع گرفتنِ شما کارساز باشه. تحقیقات گذشته اون نشون می ده، سوگیریای ناخودآگاهِ محل کار، عموما تغییر نمی کنن و رؤسا آگاهانه یا ناآگاهانه از این جهت گیریا پیروی می کنن.

«آدما، ادعا می کنن با تمرین می تونن سوگیریا رو کنار بزنن، البته واسه این ادعا مدرکی ندارن.»

– گرین والد

زمانی که می خواید ترفیع بگیرین، باید خود رو طوری ارائه کنین که با سوگیری رؤسا درباره اینکه چه عواملی فرد رو مناسب ترفیع می کنه، تناسب داشته باشه. حالا که شما سعی خود رو در کارتون انجام میدید، به چه دلیل نباید این سعی رو طوری برنامه ریزی کنین که بختِ ترفیع گرفتن به موقعیتی که خواهانش هستین رو بالا ببره؟

برنامه-ریزی

شاید، اینجور کاری یه جور دستکاری کردن موقعیت به نظر برسه، اما چندین راه مستقیم واسه عرضه کارتون در ویترین هست که بدون اینکه متظاهر و فریبکار به نظر برسین، ثابت کنین شایسته ترفیع گرفتن هستین.

۱. مرزهای عادی رو بگذرونین

هر فردی (البته تقریبا هر فردی) می تونه کاری که از اون خواسته شده رو بکنه. اما واسه ترفیع گرفتن، باید از این مرحله بالاتر برید. برعهده گرفتن مسئولیتی، بدون اینکه از شما خواسته کرده باشن نه تنها راهی عالی واسه نشون دادن اخلاق کاری، انرژی و مهارت شماس، بلکه به رئیس شما نشون می ده که آماده (و توانا) هستین تا بخش ی عمل تون رو گسترش هستین. زمانی که مسئولیتی بیشتر از اندازه عادی رو بر عهده می گیرین، راهی واسه رئیس تون باقی نمی ذارین جز اینکه فکر کنه شما لایق نقشی بزرگ تر هستین. این، شامل قبول خطر واسه ارائه پیشنهادهایی نوآورانه هم هست.

۲. بیشتر از حد غیرقابل عوض کردن نباشید

خیلی از افراد در این مورد ضعف دارن. شکی نیس، ارائه بهترین عملکردتون، فارغ از پُستی که در اون مشغول هستین، همیشه بهترین ایده س. اما نکته کلیدی اینه که نباید در پست فعلی که قصد جابجایی از اونو دارین به عنوان تنها فردی به نظر برسین که می تونه وظایف لازم رو به انجام برسونه. اگه اینطور باشه رئیس شما به این نتیجه می رسه که ترفیع شما به دردسرِ پیدا کردن کسی که بتونه جای شما رو در جایگاه فعلی تون بگیره نمی ارزه. پرورش بقیه بهترین راه واسه ایجاد تعادل بین ارائه بهترین کارکرد در پست فعلی و با هم اثبات اینه که واسه پُستی با مسئولیت بیشتر آمادگی دارین. ممکنه احتکار علم وسوسه کننده باشه، اما این کار رو نکنین. به جای اون مطمئن شید دیگرانی وجود دارن که میدونن چیجوری جنبه های کلیدی کار شما رو بکنن. ، آموزش، مهارتی اساسی در رهبریه. پس با ارائه آموزش به بقیه، جدا از اینکه کم کردن از نگرانیای رئیس تون درباره یافتن جایگزینی واسه شما، نشون میدید که قادر به پذیرش مسئولیتایی هستین که لازمه ی بر عهده گرفتن مقامای بالاتره.

۳. هوش هیجانی (EQ) خود رو اثبات کنین

شما ممکنه به عنوان یک خیلی باهوش ی دمدمی مزاج در پُستای ساده، کامیاب شید. اما بدون هوش هیجانی هیچوقت از این مرحله بالاتر نخواهید رفت. اگه از اون دسته آدمایی هستین که وقتی شرایط بر وفق مرادتون نیس، کج ایجاد میشید، وقتی آدما در نقطه مقابل تون قرار می گیرن، اعصاب تون به هم می ریزه، از اتاق بیرون میزنین و فریاد می کشین یا اینکه موقع بروز اختلافا سکوت اختیار می کنین، به رئیس خود پیام میدید که ترفیع نمی خواهید. هیچ رئیسی نمی خواد به عنوان مدیری شناخته شه که آدم کم طاقتی رو ترفیع مقام داده. به محض ترفیع، رفتارتون به عنوان بازتابی از قضاوتِ فردی که به شما ترفیع داده، در نظر گرفته می شه. به رئیس خود نشون بدین، اونقدر خودآگاهی دارین که ضعفای تون رو بشناسین و واسه تقویت اونا کاری بکنین. این کار اثبات می کنن که شما لایق ترفیع هستین. کنترل هیجان و به دست گرفتن احساسات، نتیجه تلاشی سخته و مهارتی نیس که موروثی باشه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   در فصل تابستون چه بخوریم و چه نخوریم؟ 

۴. حتما با زبون شرکت تون حرف بزنین

رؤسا بیشتر از هر چیزی واسه ماموریت شرکت ارزش قائل هستن. اونا عاشق این هستن که کارکنان شون چیزی که در طول زمان واسه شرکت مفیده رو ببینن و با زبانی که واسه اونا قابل درک باشه به مدیرشون بگن‍. هر چه در یک شرکت به مدارج بالاتری می رسین، زبانی که انتخاب می کنین، اهمیت بیشتری پیدا می کنه. دیگر، متخصص بودن در کاری که انجام میدید، کافی نیس، بلکه باید نشون بدین، میدونید کاری که انجام میدید چیجوری به شرکت کمک می کنه. این به معنای یادگیری زبونِ تیم رهبری و رئیس تونه. مثلا شاخص کلیدی کارکرد (Key performance indicator)، درآمد پیش از کسر بهره، مالیات و استهلاک مالی (EBITA)، حاشیه ی سود (profit margin)، سهم بازار (market share)، میزان شکست (failure rate) یا هر واژه ای که مربوط به کار شرکت شماس. باید، بدونین که اون واژه به چه معناه و به چه دلیل مهمه، تا بتونین وقتی با مدیر رده بالاتر صحبت می کنین، درست از اونا استفاده کنین. استفاده از زبونِ متناسب، نه تنها نشون می ده به چیزی بیشتر از نقشِ فعلی تون علاقه مند هستین، بلکه نشونه هوش و تناسب شما با شرکتیه که در اون کار می کنین.

۵. از ترفیع خواستن نترسین

اینطور نیس که همه آدما به دنبال ترفیع گرفتن باشن، بعضی از انجام همون پُست همیشگی خود تا آخر عمرِ کاری شون بسیار رضایت دارن. اگه به رئیس تون نگید شما از کدوم دسته هستین، ممکنه اون در این تصور که شما با کارتون راحت هستین، بمونه. زمانش که رسید به اتاق رئیس تون برید و بگید: «من دوست دارم که ترفیع شغلی بگیرم.» مهمه که موقعیتِ به خصوصی رو تو ذهن داشته باشین، حتی اگه عنوان شغل خاصی رو در نظر ندارین، کمه کم، ایده ی روشنی از توضیح وظایفی که اون پُست، ممکنه داشته باشه و اینکه چه جوری، این وظایف با اهداف شغلی شما رابطه پیدا می کنن، تو ذهن داشته باشین. اگه این شغل مهارتایی احتیاج داره که هنوز اونا رو کسب نکرده ‏اید، برنامه ای رو که واسه کسب کردن اونا دارین به طور خلاصه مشخص کنین.

در آخر اینکه

ممکنه ترفیعی که مد نظرتون بوده رو دریافت نکنین. اگه این اتفاق افتاد، دلیل اونو جویا شید، اما از سوالات آزاردهنده ای مثل «به چه دلیل اونو انتخاب کردین اما من رو نه؟» پرهیز کنین. بهتره، اصلا درباره فردی که ترفیع گرفته، حرفی نزنید. عوضش، بپرسید چه مهارتای لازم ای هست که شما بدون آنهایید و چه باید بکنین تا واسه فرصت بعدی ترفیع، آمادگی داشته باشین؟ بحث نکنین؛ تنها گوش بدین، بعد سوالای سنجیده ی بعدی رو بپرسید و حواس تون رو جمع کنین تا برابر پیشنهادهایی که به شما داده می شه، عمل کنین. اگه رئیس تون به شما پیشنهادهایی می ده که می تونین با انجام اون واسه ترفیع، لیاقتِ بیشتری به دست بیارین، اما شما اونا رو دنبال نمی کنین، انتظار نداشته باشین دفعه ی بعد مورد توجه قرار بگیرین.

ترفیع، اتفاقی به دست نمیاد و ترفیع گرفتن، تضمینی واسه کارکرد بهتر نمیشه. چون شما ترفیع رو به عنوان جایزه ای واسه کار فعلی تون نگرفته اید بلکه شما در جایگاه جدید قرار گرفتین چون رئیس تون فکر کرده پتانسیل این رو دارین که در نقشی بزرگ تر ارزشی بیش تر واسه شرکت تون ایجاد کنین.

شما واسه اثبات ترفیع پذیری خودتون چه کردین؟ لطفا نظرها و تجربه های خود رو واسه ما در بخش دیدگاه ها بنویسین تا ما هم از شما مطالب تازه ای بیاموزیم.

منبع : Linkedin


دسته‌ها: آموزشی