ارتباط میان خواب و کاهش وزن | چاقی

رابطه بین خواب و کاهش وزن

اگه همیشه در حال رفتن به باشگاه ها و کلاسای ورزشی به درد بخور هستین و مراقب رژیم غذایی خود هستین، یکی از آسونترین راهکارهای کاهش وزن رو به شما پیشنهاد می کنیم، به اندازه کافی بخوابین و لاغر بمونین.

بیشتر از بیست سال تحقیقات نشون میده که آدمایی که کمتر می خوابن، بیشتر اضافه وزن پیدا می کنن.

خواب کمتر از ۵ ساعت در شبونه روز دلیل زیاد شدن وزن می شه، در حالی که ۷ تا ۸ ساعت خواب با کاهش وزن رابطه داره.

در کودکان، خواب بیشتر از ۱۱ ساعت شبونه با کم شدن توده چربی بدن نسبت به کودکانی که کمتر از ۱۰ ساعت می خوابن رابطه داره.

کاهش خواب دلیل افزایش خطر دیابت نوع ۲ و چاقی می شه. کاهش زمان خواب تلاش فرد رو واسه کاهش وزن با روشای مختلفی خنثی می کنه:

 

خواب کم

کاهش زمان خواب باعث افزایش غلظت هورمون گرلین در ساعات اولیه صبح می شه. این هورمون در معده تولید شده و دلیل کاهش انرژی مصرفی بدن و افزایش احساس گرسنگی در صبح و در نتیجه افزایش دریافت غذا می شه.

 

کم خوابی و دیابت

در آدمایی که شب به اندازه کافی نخوابیده ان غلظت گلوکز خون پس از خوردن صبحونه بیشتر از افرادیه که در شب به اندازه کافی خوابیده ان. از طرف دیگه کاهش خواب کارایی برداشت گلوکز با واسطه انسولین از خون رو کم می کنه و احتمال دچار شدن به دیابت نوع ۲ رو زیاد می کنه.

 

ریزه خواری

کاهش مدت خواب دلیل افزایش میل به خوردن میان وعده های پرکالری و غذاهای ناسالم مانند غذاهای پرچرب و کربوهیدراتای تصفیه شده موقع صبح و در طول روز می شه.

خواب کافی در کنار فعالیت بدنی موقع کاهش وزن، دلیل کاهش بیشتر

چربی بدن در مقایسه با آدمایی می شه که فقط از فعالیت بدنی واسه کاهش

وزن استفاده می کنن ولی به اندازه کافی نمی خوابن

کاهش دمای بدن

کاهش مدت خواب دلیل کاهش دمای بدن تا اندازه ۵ درجه سانتی گراد شده که این خود دلیل کاهش انرژی مصرفی بدن می شه و در نتیجه دلیل زیاد شدن وزن بدن در دراز مدت می شه.

 

دریافت وعده های غذایی

خواب کم دلیل به هم خوردن الگوی دریافت وعده های غذایی می شه. حذف صبحونه در آدمایی که در طول شب کمتر می خوابن بیشتر از افرادیه که به اندازه کافی در طول شب استراحت می کنن. عوضش، این آدما به جای وعده های اصلی از بین وعده های ناسالم مخصوصا موقع عصر و شب استفاده می کنن. پس این افراد موقع صبح گرسنه نیستن. پس صبحونه رو حذف و میان وعده در صبح رو جانشین وعده اصلی صبحونه می کنن. پس عادات میان وعده با کم شدن مدت خواب با عادات ناسالم جانشین کردن میان وعده به جای وعده های اصلی غذا رابطه داره. از اونجا که میان وعده ها از دید تغذیه ای پرکالری و شامل مواد مغذی کمی هستن، خواب کم دلیل کاهش دریافت مواد مغذی و افزایش دریافت انرژی و در نتیجه بروز چاقی می شه.

 

خستگی

آدمایی که خواب کافی ندارن معمولا همیشه خسته هستن و کمتر ورزش می کنن. ورزش و فعالیت به خاطر کاهش وزن، دو مزیت داره. اولین مزیت اون کاهش وزن و دیگه خواب راحت است. خواب کافی در کنار فعالیت بدنی موقع کاهش وزن، دلیل کاهش بیشتر چربی بدن در مقایسه با آدمایی می شه که فقط از فعالیت بدنی واسه کاهش وزن استفاده می کنن ولی به اندازه کافی نمی خوابن. از طرف دیگه همونجوریکه طول مدت خواب الگوی دریافت غذا رو تغییر میده و دلیل چاقی می شه، دریافت غذا هم می تونه الگوی خواب رو تحت اثر بذاره. چیزی که می خورید و می خورین روی توانایی خوابیدن یا داشتن خواب راحت و کافی اثر قابل توجه ای داره.

 

مواد غذایی چرب

دریافت غذاهای پرچرب با انرژی فراوون موقع شب دلیل خواب کم شبونه می شه. مواد غذایی شامل چربی اشباع شده مانند فراوردهای گوشتی (همبرگر، سوسیس، کالباس)، شکلای جور واجور دسرها و شیرینیای خشک یا تر، قندهای ساده یا شکلات، نوشیدنیای رنگی و گازدار و بی گاز، الکل، نوشیدن بیشتر از اندازه قهوه و چای و به کار گیری غذاهای آماده مانند ساندویچ یا پیتزا منتهی به بی خوابی می شه. از خوردن ادویه، سیر و پیاز و غذاهای نفاخ مانند لوبیا و کلم موقع غروب و شب دوری کنین تا خواب خوبی داشته باشین. از طرف دیگه خوردن یه لیوان شیر ولرم به همراه عصاره مالت گندم یا جو، چای بابونه، مصرف گیلاس ترش دو بار در روز، و خوردن دو عدد کیوی یه ساعت قبل از خواب دلیل بهبود خواب در طول شب می شه.

کاهش مدت خواب دلیل کاهش دمای بدن تا اندازه ۵ درجه سانتی گراد شده

که این خود دلیل کاهش انرژی مصرفی بدن می شه و در نتیجه دلیل

زیاد شدن وزن بدن در دراز مدت می شه

پروتئین

رژیمای غذایی پر پروتئین دلیل افزایش خواب می شن. تریپتوفان موجود در پروتئین پیش ساز سروتونین و ملاتونین هستش که هر دو این دو هورمون دلیل ایجاد خواب می شن. پس رابطه بین خواب و تغذیه یه رابطه نزدیک هستش. خواب کافی در کنار فعالیت بدنی و تغذیه مناسب نقش مهمی در کنترل وزن شما داره.

 

افزایش استرس

کاهش خواب دلیل افزایش اندازه هورمونای استرس و افزایش ترشح شبونه هورمونای نوراپی نفرین و کورتیزول می شه و اندازه ضربان قلب رو زیاد می کنه و از طرف دیگه حساسیت بدن در برابر پیامای کاتابولیک این هورمونا کم میشه.

 

افزایش توده چربی

کاهش خواب مشکلاتی رو در تنظیم اشتها بوجود میاره. افزایش گرسنگی و اشتها در طول مدت خواب با تغییر در سطح هورمونای گرلین و لپتین رابطه داره. کاهش مدت خواب دلیل مشکل در ترشح این هورمونا و در نتیجه افزایش توده چربی بدن می شه.

 

فعالیت بدنی 

خواب کافی در کنار فعالیت بدنی موقع کاهش وزن، دلیل کاهش بیشتر چربی بدن در مقایسه با آدمایی می شه که فقط از فعالیت بدنی واسه کاهش وزن استفاده می کنن ولی به اندازه کافی نمی خوابن.


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

بستن منو