ارتباط نحوه خواب شما با سلامت و پویایی مغزتان | بیماری

: طبق جدیدترین تحقیقات که در ماه ژانویه در مجله جراحان آمریکایی چاپ شد، چگونگی خواب، خواب زیادتر از اندازه یا خیلی کم می تونه تاثیراتی روی مغز شما داشته باشه. در این مقاله از ۷گنج با ما همراه باشه تا درباره رابطه چگونگی خواب شما با سلامت و جست و خیز مغزتون به شما بگیم.

رابطه چگونگی خواب با سلامتی

تحقیقات در مورد عادتای خواب در بیشتر از ۱۵۰۰۰ زن پرستار بررسی شد. آنایی که بیشتر از نه ساعت یا کمتر از پنج ساعت در روز می خوابیدن معمولا از نظر حافظه مشکلات زیادی داشتن.

یافته ها نشون داده که زمان متوسطی از خواب یعنی همون هفت ساعت عادی، به کارکرد بهتر حافظه در روز بعد کمک می کنه.

هم اینکه مشخص شد که چگونگی خواب در زنان در اواسط عمر یا سنین بالاتر در برابر تغییرات شده و یا به کل از بین میره. درزمان این تغییرات معمولا ساعات خواب هم دو تا سه ساعت کم میشه. نکته این جاست که به دنبال این کاهش تایم خواب، ظرفیت حافظه هم کمتر می شه.

به چه دلیل خواب واسه مغز اهمیت زیادی داره؟

امتیازات ذهنی و جسمی یه خواب خوب شبونه غیر قابل انکاره. اما علم الان تلاش داره بدونه که به چه دلیل خواب رابطه تنگاتنگی با حافظه و اندازه یادگیری شما داره.

کارشناسان فکر می کنن که مراحل خواب آسون که با عنوان REM یا حرکت سریع چشم نامیده می شه، به فرد کمک می کنه تا خاطرات احساسی و ارتباطات بین بیتای جور واجور در مغز تشکیل شن. در حالی که موج خواب آهسته وقتی اتفاق می افته که فرد وارد مراحل ۳ و ۴ خواب می شه. این موضوع واسه انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به دراز مدت اهمیت زیادی داره.

مسئله ای که خیلی از سالخوردها و افراد سن بالا با اون سر و کار دارن، از دست دادن خواب آهسته س. یه مطالعه در دانشگاه کالیفرنیا نشون داد که بزرگسالان ۶۰ ساله یا سن بالا تر معمولا خواب کمتری به نسبت نوجوانان یا جوانان ۲۰ ساله دارن. جدا از اینکه همین امر نقش زیادی بر زوال عقل داره، از دست دادن خواب آهسته هنوز می تونه دلیل کاهش حافظه شه.

با اینکه تموم مسائل مربوط به پیری رو خواب خوب نمی تونه برطرف کنه، اما این مورد در چند زمینه کمک زیادی به بهبودی هر چی بیشتر اونا می کنه.

ریتم خواب منظم:

زمان خواب و بیداری منظم به شما کمک می کنه تا ریتم شبونه و روزانه تون رو تحتِ کنترل نگه دارین. برنامه غذایی منظم هم قبل از خواب اهمیت زیادی داره. باید مراقب تغذیه خود باشین تا نکنه خواب تون رو دچار مشکل کنه.

از خونه بیرون برید:

بیرون رفتن از خونه و راه رفتن زیر نور خورشید، به تنظیم ملاتونین که هورمون تنظیم چرخه خواب و بیداریه، کمک می کنه. هم اینکه اثبات شده که ورزش همیشگی واسه کمک به افراد گرفتار به مشکلات خواب کمک کننده س. اما ممکنه تا چند هفته این اثرات به طول برسه.

دوری از الکل:

درحالی که الکل می تونه کمک کنه تا سریع تر بخوابین اما در عین حال از کیفیت خواب تون کم می کنه. در واقع الکل سرمنشا خیلی از مشکلات در الگوهای خواب شماس. اینطوری بعد از مصرف الکل نمی تونین وارد مرحله خواب عمیق شید.

۱۰ دلیل بی خوابی و راه حلای اون

چند غذا که به داشتن خواب خوب کمک می کنن و غذاهایی که باعث مشکلات در خواب می شن.

.

منبع : ۷ganj.org

پاسخی بگذارید

بستن منو