ارتباط ورزش کردن با رشد مو | ورزش

ورزش هم می تونه روی سلامت و رشد موی سر اثر مثبت و یا منفی داشته باشه. اما گذشته از این موارد دیگری که در خود ورزش اتفاق میفته هم بر موی سر اثر گذاره. انجام فعالیتای  ورزشی سنگین بدون در نظر گرفتن تغذیه، یا ورزش زیادتر از اندازه می تونه منتهی به مشکلاتی شه که باعث کم مویی می شه.

عوامل دیگری که جزوه ورزش هم هستن می تونه منتهی به کم مویی شه، مانند به کار گیری استروئیدا واسه بالا بردن کارایی جسمی و یا  باقی موندن آب آغشته به کلر روی موی سر  بعد از شنا کردن یا به جا موندن عرق بعد از ورزش روی پوست سر.

سلامت کلی یا عمومی بدن
براساس گفته های پژوهشگر سرشناس ملی تغذیه دکتر اون لوویس گیتلمن، هرچیزی که سلامت کلی شما رو بهتر کنه، مثل ورزش، توانایی بدن شما رو واسه رشد مو بهتر کنه. اما ورزش بیشتر از اندازه در طول زمان، استرس رو به بدن وارد می کنه، چون غدد فوق کلیوی موجب افزایش هورمون کورتیزول ( هورمون استرس) می شن. ورزش بیشتر از اندازه تو یه دوره وقتی طولانی، بدن رو تو یه حالتی از استرس طولانی قرار میده. استرس طولانی یکی از دو علل مهم جریان  TEه، وضعیتی که در اون فولیکولای مو  به مرحله ایستایی نابهنگام وارد می شه و مو نسبت به تناوب رشد اون، می ریزه.

وزنه زدنای سنگین
مطالعه ای که در نوامبر ۲۰۰۴ در روزنامه بین المللی علوم پزشکی ورزشی منتشر شد، نشون میده که ورزش سنگین، جذب تستوسترون آزاد رو در آدمایی که ورزش استقامتی انجام میدن، بالا برده. این روش ورزش در افزایش حجم عضلات خوبه، اما می تونه باعث آسیب مو شه. هم اینکه ورزشکارایی که از استروئیدها استفاده می کنن، در برابر ریزش مو هستن .
ورزش منظم می تونه از بعضی مشکلات کم مویی جلوگیری کنه، چون که سلامت کلی هم اینکه گردش خون رو بالا می بره. وضعیت موی شما بیشتر بازتابی از سلامت کلی بدن شماس. ورزش، خوب خوردن، خواب کافی داشتن، نوشیدن آب به مقدار کافی و کاهش استرس واسه گسترش سلامت پوست و موی سر پیشنهاد می شه.

اثر عرق روی پوست و موی سر
ساختار نمکین عرق روی پوست سر، می تونه باعث شه تا مو  ریزش پیدا کنه، یا فقط شکننده، خشک و کدر شه. مدرسه سلامت عمومی هاروارد واسه جلوگیری از اثر منفی عرق روی موی سر شستن مو با شامپویی که ملایمه و دارای PH متعادله رو در دست کم هفته ای یه بار پیشنهاد می کنه، البته جدا از شستشوی روزانه موی سر.

اثرات کلر بر موی سر
شنا کردن در حوضچه های آغشته به کلر می تونه باعث خشکی و شکنندگی مو شه. یه متخصص مو پیشنهاد می کنه: یکی از بهترین راه ها واسه مراقبت از مو، مرطوب کردن اون با آب بدون آغشته به کلره چون مو قبل از وارد شدن به حوضچه،آب رو جذب می کنه. اگه مدت زمان طولانی در استخر می مونید، تلاش کنین هر نیم ساعت یه بار موی سر رو با آب بدون کلر بشوید و یا قبل اینکه از کلاه شنا استفاده کنین، موی سر رو با آب بدون آغشته به کلر مرطوب کنین.

ورزش کم مویی یائسگی رو درمان می کنه
یکی از علائم یائسگی کم مویی روی سره که با ورزش میشه اونو کم کرد.  دست کم نیم ساعت ورزش روزانه واسه اینجور اثری نیازه. گذشته از این، این نوع ورزش روزانه  می تونه به خانوما در کنترل وزن، خواب بهتر، تقویت استواری استخوانا و اخلاق بهتر کمک کنه.

نقش ورزش بر کاهش پرمویی خانوما
 مطالعه ای که در ژانویه۲۰۰۲  در روزنامه کانادایی مربوط به زایمون و بیماریای زنان منتشر شد، خاطر نشون کرد که ورزش و کاهش وزن می تونه به بهتر شدن وضعیت پر مویی که در اون  خانوما رشد بیشتر از اندازه مو در نواحی صورت و بدن رو تجربه می کنن، کمک کنه. این تغییرات روش زندگی به کاهش سطوح آندروژن خون کمک می کنه. آندروژنا، هورمونای مردونه هستن که اثر قویی در رشد مو روی صورت، سینه، زیربغل و نواحی عمومی دارن.

جمع آوری : فراناز

.

منبع : faranaz.com

پاسخی بگذارید

بستن منو