ارتباط چاقی با بیماریهای قلب و عروق | بیماری

: رابطه چاقی با بیماریهای قلب و عروق

:  خطرات چاقی

چاقی ، وضعیتیه که در اون وزن بدن ۲۰ درصد یا بیشتر از وزن طبیعیه که چربی بدن بیشتر از حده، چاقی در دهه ۱۹۹۰ به عنوان یه عامل خطر واسه دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی بوجود اومده.BMI رابطه وزن بدن با خطرات سلامتی رو نشون می ده. در BMI اگه از ۳۰، بیشتر باشه فرد به احتمال زیاد چاقه. همونطور که BMI زیاد می شه، بسلامتی شخص با بیماریهای قلب و عروق هم افزایش میابد

الان بیماریهای قلبی عروقی ، فشار خون و مریضی قند و مشکلات به وجود اومده به وسیله اونا هزینه های زیادی رو به سیستمهای درمانی کشورای دنیا وارد می کنه. زندگی شهرنشینی و پر استرس و کاهش فعالیتهای بدنی روزانه ،هم اینکه کیفیت بد غذا در قیاس با ده های گذشته اندازه بروز این بیماریها رو افزایش زیادی داده. در گذشته افراد در محیط کاری امن تر و جامعه ای شادابتر زندگی می کردن و خبری از موبایل و کامپیوتر به صورت امروز نبود. افراد بیشتر دور هم بودن و سیکل خراب استرس، کم فعالیتی و پرخوری شکسته می شد. خطرناکتر از همه کاهش سن دچار شدن به چاقی در جوامع و درگیر شدن بچه ها به این مشکله. فعالیتهای بدنی با کامپیونرو موبایل جانشین شده و غذاهای خونگی هم با شکلای جور واجور فست فود عوض شده.

چاقی باعث چند اثر فوری در بدن می شه که به شکل خلاصه توضیح میدم. اول اینکه بافت چربی به شکل بار اضافی واسه قلب عمل می کنه. این کار اضافه قلب رو زودتر از حد عادی فرسوده می کنه. دوم اینکه بافت چربی در داخل شکم و دور قلب اجازه باز شدن به ریه ها و قلب رو نمی ده و بدن در حالت کم تنفسی دائمی و کم اکسیژنی بسر می بره. وضعیت وقتی وخیمتر می شه که چاقی در ناحیه گردنی با فشار به راه های هوایی منتهی به خرخر شه که می تونه در طول شب به آپنه یا توقف متناوب تنفس منجر شه. در این افراد شانس سکته قلبی چند برابر می شه و به دلیل کم اکسیژنی موقع خواب ، فرد سردرد داشته و بسیار در طول روز خسته س.

سومین مشکل بالا بودن چربی خون در افراد چاقه که منتهی به رسوب اون در دیواره رگها شده و خطر سکته قلبی و مغزی رو اضافه می کنه. در این افراد رسوب چربی در پوست باعث سلولیت و در کبد منتهی به کبد چرب می شه که خطرناکه.

مشکل چهارم در چاقی فشار به زانوها و مچ پا و لگنه که باعث ساییدگی اونا می شه. نبود جنب و جوش هم با تسریع پوکی استخون این روند رو بدتر می کنه.

مشکل پنجم فشار زیاد به روده ها و کبد و لوزالمعده س. معمولا بدن این توان رو داره که در صورت داشتن یه رژیم غذایی سالم خودشو به شکل اوتوماتیک پاکسازی کنه. در چاقی این کار کامل صورت نمی گیره و احساس پری، نفخ، سوزش سر دل ، پف آلودگی صورت و سیاهی زیر چشم و خواب بد و مسایل دیگه اتفاق میفته.

فشار طولانی به لوزالمعده به دلیل ریزه خواری ممتد از یه طرف و مقاومت ذاتی بافت چربی به هورمون انسولین باعث می شه که این عضو همیشه واسه پایین آوردن قند خون کارکند و فشار دایم می تونه به مریضی قند منجر شه. اینم بگیم که در بدن افراد چاق یواش یواش به هورمون پایین آورنده قند خون مقاومت پیدا می شه که در آخر منتهی به بالا رفتن قند خون در اونا میشه. بالا بودن قند خون از عوامل آسیب به رگهای کوچکه و باعث سکته و از کار افتادگی اعضای جور واجور می شه.

چاقی همینطور باعث تنگ شدن رگها و افزایش احتمال فشار خون می شه. فشار خون عمر کلیه ها و قلب رو کاهش داده باعث آسیب به چشمها می شه.

این لیست بسیار بلندتر از این چیزیه که اینجا ذکر شد. به تموم اینا باید افزایش اندازه بدن و احساس نبود اعتماد به نفس و کلنجار رفتن با لباسهایی که حالا به اندازه شخص هم نمی خورن رو باید اضافه کرد. کاهش وزن اثرات زیر رو روی بدن میذاره.

از بهتر شدن ظاهر که بگذریم (هرچند واقعا مهمه و بدیش اینه افراد، چاقی رو از معیارهای نبود توجه به خود و بی خیالی می دونن) مهمترین اثر کاهش وزن روی سیستم قلبیه. کاهش بافت چربی باعث حرکت آزادتر ریه ها و انقباض و باز شدن موثرتر قلب می شه و شخص در بیداری وخواب اکسیژن بیشتری دریافت کرده بدنش بهترکارمیکند. خروپف شبونه متوقف شده و یا بهبود پیدا میکنه و کیفیت فعالیت روزانه بهتر می شه. این کار قدرت سوخت وساز بدن رو بالا برده و بدن رو وارد یه چرخه سازنده می کنه.

روند رسوب چربی در رگها کنه می شه و احتمال سکته کم میشه. کاهش هر ده کیلو وزن فشار خون رو ۱۰ واحد پایین می آورد که این دست کم نیاز به خوردن دارو رو در شخص کم می کنه.

فرد لاغر کمتر احساس گرسنگی می کنه و اشتهای کاذب کمتری هم داره. کبد فرد لاغر راحت تر کار می کنه و فرصت استراحت بیشتری داره.

لاغر شدن روند ساییدگی استخوانها رو هم کنه یا متوقف می کنه و نیاز به درمانهای تهاجمی در آینده رو نابود می کنه. درمانهایی مثل عوض کردن مفاصل زانو یا لگن با جایگزینهای مصنوعی اون.

در آخر ذکرمیکنم که درمان چاقی فقط منحصر به کم خوری یا ورزش نیس. یه سری از عوامل در دور و بر ما دست به دست هم میدن و سوخت و ساز بدن رو کاهش میدن. مقابله با افسردگی، کم خوابی، استرس و تنظیم و فعالیتهای شب و روز براساس طبیعت بدن همه کمک می کنن بدن ما توان بیشتری واسه دفع کردن مواد اضافی و سوزوندن اونا داشته باشه.داشتن روحیه خوشحال و جمعهای دوستانه و صمیمی به همراه فعالیت بدنی کافی بدن رو از درون اماده مقابله با اضافه وزن می کنه. به برنامه روزانه خود نگاه کنین. قدم اول برطرف کردن عادتهای اشتباه در برنامه روزمره شماس.

منبع :

پاسخی بگذارید

بستن منو